В Польщі ви також можете знайти наскальні малюнки.

102

(Щоб не читати статтю – можете подивитися відео)

Всупереч поширеній думці – Польща не позбавлена наскального мистецтва. Це не відкриття, як видовищні вистави з печери Ласко. Тим не менш, старі зображення, вирізані з скель, відомі, повідомляють дослідники на сторінках «Rock Art Research».

Вчені довго думали, що Польща (як і Нідерланди) – єдині європейські країни, в основному позбавлені наскального мистецтва. Мацей Гжельчик з Інституту релігієзнавства Ягеллонського університету в Кракові, Кшиштоф Рак з Інституту археології Ягеллонського університету в Кракові та Міхал Якубчак з Інституту археології та етнології Польської академії наук у Варшаві вперше виступили зі збирачами інформації з цієї публікації.

– Було неправильно вважати, що в Польщі немає рок-мистецтва. Зрештою, де б не перебували гори або скелі, місцеві жителі залишили сліди свого існування, як на кам’яних стінах, так і в печерах, – сказав Гжельчик. Археолог додав, що Польща бідна подібними знахідками, але вона не стерильна. У той же час він висловив надію, що тільки що опублікована їм стаття дасть новий погляд на проблему – не стільки пошук нових позицій, скільки аналіз раніше відомих.

Автори публікації “Rock Art Research” нагадують, що найдавніші ознаки, підтверджені на польських землях, залишених людьми на скелях, відбуваються з доісторичного смугастого крем’яного рудника в Кшемонках (Свентокшисское воєводство). Міни були здобуті під час неоліту і раннього бронзового століття (близько 3900-1600 до н. е..). У міжвоєнний період археологи натрапили на піктограми в двох підземних камерах, які виникли в результаті навмисного витирання сажі, ймовірно, залишеної факелом. За словами дослідників, у них були зображення слідів і кинджала. На жаль, вони не збереглися до нашого часу, тому що місцеве співтовариство знищило їх в результаті незаконного видобутку вапняку.

Також з шахти в Кшемонках прибуває зображення, виявлена пізніше, яке деякі дослідники вважали богинею-матір’ю. В даний час це логотип Музею в Кшемонках.

У свою чергу, з сіл південно-східної Польщі – Kontrewers (Świętokrzyskie Voivodeship), в свою чергу, зображені дві людини, висічені на камені – можливо, чоловік і жінка, або диявол, оскільки на обох фігурах чітко окреслені рогу. Під ногами жіночої фігури видно серповидна фігура, і обидва, здається, грають на флейтах. На жаль, вчені не можуть оцінити їх вік.

Автори публікації підкреслюють, що більшість уявлень про рок-мистецтві у Польщі відбуваються з Татр. Однак все вказує на те, що вони відбуваються з історичних часів – в загальній складності понад 50 позицій були підраховані з різними типами відміток на кам’яних стінах. Найстаріша дата датується шістнадцятим століттям. Вважається, що це сліди, залишені пастухами, шахтарями і так званими Мисливці за скарбами в XVI-XVIII століттях – це насамперед геометричні знаки – кола, пересічні лінії, стрілки, підписи їх творців і людські уявлення. Більшість з них розташовані в долині Косцеліско.

Зображення на скелі також відомі з Вилковице з так званих Скелі Відьом (Сілезьке воєводство). Там видно на ньому зображення кола і двох хрестів, за словами авторів статті, з упевненістю зроблені з використанням металевих інструментів. На їхню думку, хрести були вирізані протестантами під час контрреформації (ймовірно, у 17 столітті), коли вони святкували маси в так званій лісові церкви. – На нашу думку, варто розглянути можливість того, що хрести були вирізані на більш ранніх, можливо, доісторичних символах, – припускає в журналі.

На фото представлені картини з печери Ласко.

Джерело: PAP – Наука в Польщі , фото CC BY 2.0 / Pline / Wikimedia Commons